Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 831052

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 831052

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Szaturnusz/Plútó: Kulcs a hatalomhoz

Christof Niewdermieser cikke az Astrologie Heute 198. számából (2019.április-május)

 

Fordította: Bertalan Éva

 

Az egyik legerősebb mundán konstelláció hat aktuálisan: a Szaturnusz/Plútó együttállás. 

E két energia találkozása az asztrológiában gyakran okoz félelmet, és nehéz időket jelez, mert korlátozásokat, háborúkat és gazdasági válságokat hozhat.  Sokkal kevésbé világítják azonban meg a ciklust, mint társadalmi rendszerek alapját.  Pedig Szaturnusz/Plútó konjunkciók határozzák meg, hogy a kollektívbe mi kap prioritást, és ilyen értelemben meghatározza a társadalomban a hatalom és a siker kulcsát.

 

A hangulat eldurvult. A szokatlanul hosszú deklinációs paralelek Szaturnusz és Plútó között határozottan lehűtötte a politikai klímát. E rendkívüli konstelláció a 2016 és 2020 közötti időszakban a jobbra fordulás, a neokonzervatizmus, a szeparatizmus és szigorú szabályokra való igény jelentkezik.1  De ezek csak a konstelláció szimptómái, ha a rendcsinálás kényszere nagy. Szaturnusz/Plútó a társadalmunknak formát és struktúrát ad.  Mindig 30-38 évre betonozza be a vezérrendszert, amihez az embereknek alkalmazkodniuk kell.  A hatalom sziklatömbjében Szaturnusz/Plútó azt is megmutatja, hogy a jelenlegi időszellemben mivel lehet sikeres az ember. Ez nyilvánvaló, ha megnézzük, hogy az előző évszázadokban (lásd a Hatalom kulcsa 1850-2050 című táblázat) hogyan nyilvánult meg.

 

1851-1883: Nagykapitalisták és a cégpatriarchátusok

1850 körül kezdődött a kapitalizmus igazi fellendülése, amit Szaturnusz/Plútó/Uránusz hármas konjunkció jelez, a Kos és Bika határán (1850-1852). Innentől miden arra ment ki, hogy új piacokat hódítsanak meg, a pionír szellem (Kos) nyomult előre, hogy zsákmányt szerezzen, a saját területeit megvédje, raktárokat létesítsen, ahol a javakat (Bika) tárolhassa. A megerősödött polgárságból kinőtt az egyre nagyobb hatalommal rendelkező cégtulajdonos-osztály, amely gigantikus tőkét halmozott fel. Érdekes módon a „kapitalizmus” fogalma is ebből az időből származik.2  A nagy brit történész, Eric Hobsbawn ezt az időszakot „The Age of Capital”-nak nevezi.

 

A gőzgépen alapuló ipari forradalom már a 18. századtól a szerzés alapjául szolgált. Egyre inkább a füstölgő gyárkémények uralták a tájakat. De ennek a korai iparosodás fejlődésnek megvoltak a maga természetes határai. Az akkor használatos lovaskocsik, a szállítóeszközök, csak a gyárak közeli helyekre szállíthatták az árut. Nem volt kifizetődő messzebbre vinni a termékeket.

 

Majd az 1850-es évekre a vasút és a gőzhajó kifejlesztése gigantikus vágányépítést eredményezett az egész kontinensen.  Az interkontinentális gőzhajók egyre nagyobb teljesítményre voltak képesek és a kikötők egyre nagyobbak lettek. Végre költségkímélőn el lehettet árasztani az egész földet az árukkal, megindult az export. A világpiac létrejötte magával hozta a világcégek megalakulását. A kapitalizmus győzelemre jutása megkezdődött. A fémek feldolgozása fejlődött, és az acél, amelynek nagy része vas (Kos) különösen stabil nyereséget (Bika) biztosított.

 

Aki ezzel a termékkel rendelkező területekhez jutott, kezébe kapta a hatalom kulcsát. Kialakult a cégtulajdonos patriarchátus generációja, akik jó vadászszimattal (Kos) kerültek hatalomba és szívesen mutogatták sikereiket az övéiknek, családjuknak, alkalmazottaiknak, azok családjainak, a városuknak, - akiket részesítettek a jólétből (Bika). Legalább is addig, amig ez hasznukra voltak. Ezek a cégek a mai világgazdaság tántoríthatatlan építőmesterei voltak.

 

1883-1914: Feltalálók és műszakiak (Bika)

Az 1880-as években a hatalom kulcsa átalakult. Már nem az anyag meghódítása, sokkal inkább a kipróbálásának sokrétűsége került a központba. Az 1883-as konjunkció csak 14 iv perccel az Ikrek jegyébe lépés előtt volt, ahol arról van szó, hogy a Bika által megszerzett értékeket terjesszük és közvetítsük.  A gyártóeszközök megvoltak, és a fókusz az árura irányult, hogy annak előállítására gépek és szerszámok szülessenek. Példátlan feltalálói hév eredménye lett számtalan olyan árucikk, ami a mindennapi életet tette könnyebbé: a villanykörte, a telefon, az automobil és a légijárat, a hanglemez, a rádió, a film és a mozi, - és sorolhatnánk tovább,- egészen az áramig és a konnektorig.

 

A hatalom kulcsa az okos, ügyes és ötletgazdag réteghez került. Olyan műszaki zsenik, mint Thomas Alva Edison, a maga feltalálói szellemével robbantotta a gazdasági törpéket. Aki az Ikrek jegy értelmében elég gyors és találékony volt, csak az tarthatta a lépést az innováció tempóval.  Tipikusan Ikrek jelenség volt a sokféleség is. Hamarosan szükség lett egy jó logoszra is, hogy az azonos rendeltetésű, de sokféle áruk között kiismerje magát az ember. Megszületett a modern fogyasztói irány, amiben a termékek az életstílus mutatták, mint a Coca-Cola, a Maggi, a Dr. Oetker, vagy a Wrigley rágógumi. Az lett a sikeres, aki az Ikrek elvárás szerinti laza, könnyed és változatos igényeket ki tudta elégíteni.

 

1914-1947: A populisták és a nacionalisták (Rák)

Az 1914-es év nagy fordulópont volt az emberiség történetében. Elkezdődött az I. világháború, és domináns uralmi rendszerek süllyedtek el: a monarchiákat, császárokat és királyokat és cárokat taszítottak le a trónról.  Közben a hatalom Kínában, Oroszországban, Ausztriában és Németországban is a nép kezébe került. És azon nyomban elkezdődött az értékrendi vita, ki legyen a nép hangjának új szószólója.  A fiatal demokraták nem tudtak a populisták felett a piacon nyerni.  Több köztársaság totalitárius rendszerré változott át. A „Führerek”, mint Hitler, Sztálin vagy Mussolini, azzal alapozták meg hatalmukat, hogy a nép akaratát képviselték, és kizárólag jót akartak a népnek, és erre való cselekvésükről biztosították őket. 1914-ben a Szaturnusz/Plútó konjunkció a Rák elején,- a nép, - jegyében jött létre.

 

A hatalom kulcsa azok kezébe került, akik a nép hangulatát jól érzékelték. Aki képes volt a népakaratra hivatkozni, azt jól artikulálni, az népszerű és sikeres lett. Idetartoznak a tüntetésszervezések, az egyesületek, a szövetségek, amelyek a népnek emocionális otthont adnak és képesek a hangulatát megőrizni.  Megszületik az érzelmi mozi. Azok a filmek a legsikeresebbek, amelyekben az érzelmek mélyek és a nézőben gyengédséget okoznak, és amelyek az érzelmeik legmélyebb barlangjába is eljutnak.  A tömeges szórakoztatás igy egyidejűleg szolgálta az uralkodó rendszert is.

 

A hatalom kulcsa 1850-2050.  A Szaturnusz/Plútó együttállásai:

 

1947-1982: Vad hősök és öltönyösök

A következő Szaturnusz/Plútó konjunkció az Oroszlán 13 fokán jött létre. Sok országban a háború utáni újjáépítés kezdődött ekkor. A szabad réten szabadon lehetett a holnap új világát megteremteni. A tűz jegynek megfelelően ismét a hatalomfickók vették kezükbe a társadalmak irányítását. Az 50-es évek öltönyös politikusai és cégvezetői jellemezték az arany 50-es éveket. A világháborús idők előtti népkultusz megszűnt. A személyes szabadság lett az új dogma. A fiatalok kultúrájában ez a vad hősök és rámenősek csodálatát vívta ki, és az lett a menő, aki kompromisszumok nélkül élte egyéniségét, és nem alkalmazkodott a társadalom követelményeihez, aki a maga ura. A James Dean és Marlon Brando típusok, vagy a beat-generáció rebellis idoljai, a Rock and roll jött a divatba. Ezek voltak az időszellem sikeres típusai.

 

A Szaturnusz/Plútó árnya az Oroszlánban ebben az időben a Keleti Blokkban mutatkozott meg, ahol lenyomták az egyéniségeket, ahol börtönbe zárták őket, és igy az Oroszlán , a hatalom kulcsa, ketrecbe került. Nem véletlenül írja George Orwell az negatív utópisztikus regényét, az „1984”-et. Ezek a társadalmak a totalitárius ellenőrző állam szinonimái, ahol mindent megfigyelnek, mindent ellenőriznek, és ahol a propaganda gépezet a polgárokból a rendszert, engedelmes poroszkálókat csinál.

 

1982-2020: A média és a marketing társadalom

Az 1980-as évek elején a stafétabotot Oroszlán átadta a Mérlegnek. A Mérleg 27 fokán jött létre a konjunkció, ami a modern média- és marketingtársadalmakat hozta létre. A Mérleg jegyében a saját imázs nagyon fontossá vált. A tetszetős felszín, a tehetség, hogy önmagát az ember jól reprezentálja és képes legyen jól „eladni”. A kapcsolatok és a háló lett a szakmai siker forrása, és hogy ki tudja röviden előnyös fellépésével  bemutatni önmagát. Ebben a fázisban elárasztott bennünket a média, és naponta erősen bombázni kezdett bennünket. A ciklus elején közvetlenül bevezették a szatellit TV-t és széles, színes Tv-képekkel árasztották el az otthonokat.  A felszínes szórakoztatás került a fókuszba. A nagyszabású show-gálák, mint a „Wetten, dass…?” (Fogadjunk), a szappanoperák, mint a „Denver-Clan”, a kapcsolatok drámái, mint a „Dornenvölgel” (Tövismadarak), a talk- és realitás show-k, mint a „Big Brother” vagy casting show-k, mint a „Deutschland sucht des Superstar” (Németország szupersztárt keres). A hatalom kulcsa a jó show lett.

 

A divat is „mérleges” lett: jött az új hajlakk generáció, a szolárium, a színes zakó széles vállakkal, a sminkel, a csillogó kozmetikai szerek. A hit-parádékban a nyerő a szintetizátor- és plasztik-pop zene hódított, mint a Duran Duran, Limahl, Boy George. A ciklus elején lecsapott a német új hullám, ami banális dalszövegekkel és melódiákkal szórakoztatta a nagyérdeműt. A slágerparádékon a szóban forgó konjunkció idején mindenhol Mérleg jellegű, háborúellenes dalok nyertek, mint Nena „99 Luftballons”  (99 luftballon) vagy az Eurovíziós Dalfesztiválon  a nyertes szám, a „Ein bisschen Frieden” (Egy kis béke), Nicole száma. A számok is megmutatták a harmóniaigény tipikus vágyát, ami aztán a következő években pofonokat kapott a diplomáciában és a leszerelésben.

 

Az 1980-as években, a Mérleg jellege szerint a „művi” beköltözött az emberek életébe. A digitalizálás tette lehetővé ezt. 1982-ben bevezették a CD-t, és ez hamarosan elüldözte az analóg audió formátumokat, mint a lemezjátszó s a kazettás magnó. Az első személyi számítógépek bekerültek az otthonokba és a gyerekszobákba is. A képernyő, a Mérleg elv modern változata, egyre jobban kezdett uralkodni életünkben, és kiszorultak az írógépek, a rajzasztalok, a papír és a könyvek eltűntek az íróasztalainkról. Miközben korábban csaknem teljesen analóg volt a munkakörnyezetünk, max. 30 évvel később, mindenki a képernyők előtt ül, ami permanensen a szellemi kvadrátot jelzi.

A külvilágból érkező dominancia magával hozta, hogy az ember egyedül szerzi meg az élményeket, amelyek korábban közösségekhez kötődtek. Lecsökkent a befogadó képességünk. A népszerűség, a harmónia, a szimpátia, a Mérleg analógiák sikerre vittek.  Ez a fejlődés a szociális média robbanását okozta, mert számtalan hálóhoz tartozhatunk és végtelen sok virtuális barátot találhatunk. A permanens kommunikációs kényszer, a felületes nyilvános avatár kozmetikázás, munka a saját tükörképpel mind arra szolgál, hogy a nyilvános elképzelést modelláljuk.  A „lájk”, a „tetszik” a média és a marketingtársadalom új értéke lett.  A Mérleg évtized felületességével sok olyan dolgot is elfogadtunk, ami a komfortzónánkon jóval túljutott. Ennek a kényelmes időszaknak vége.

 

A nagy törés Mérlegtől a Bakba

Ha átnézzük a korábbi Szaturnusz/Plútó konjunkciókat (fenti táblázat), akkor láthatjuk, hogy a múlt évszázadokban a vezérpálca egyiktől a másikhoz bizonyos rend szerint történt. A társadalmi siker fejlődése folyamatos volt. Az anyagtól a termelésig fejlődött, sokféle termék jött létre, majd ez a sok termék használta lett a kulcs a nép manipulálásához és hangulata befolyásolásához.  Lépésről lépésre történt a hatalom kulcsának átadása. A legutolsó különösen simának tűnik, mert az Oroszlán 13 fokán lévő konjunkció (1947) és a 27 fok Mérlegben (1982) kvintilt képez egymással.  A médiatársadalom eddig utolsó arculata, példaképe a régi típus Oroszlán elvnek megfelelő színpadot állított, hogy a reflektorfényben tündökölhessen.

 

De 2020-ban jön egy extrém törés.  Amikor Plútó a harmadik jegykvadráton (Mérleg, Skorpió, Nyilas) áthalad,  akkor keringési ideje különösen gyors, és igy két jegyet is átugorva pontos kvadrátot hoz a előző konjunkcióra, és ott fogja becementezni a hatalom játékszabályait.  A média és marketing hatalom a 27 fok Mérlegből (1982) a Bak 23 fokán, 2020-tól fogja a hatalom játékszabályait behatárolni. A társadalomban extrém paradigmaváltás lesz. A hatalom játékszabályai gyökeresen megváltoznak, méghozzá úgy, hogy az a régi játékszabályokkal nem lesz kompatibilis.

 

Az utolsó eddig paradigmaváltás Mérlegből Bakba 1518

Nézzünk vissza néhány évszázaddal és láthatunk egy hasonló változást 500 évvel ezelőtt. Akkoriban Szaturnusz/Plútó konjunkció a Bak 4 fokán jött létre (1518) és előtte, a Mérleg 4 fokán (1480).

 Akkor is alapjaiban változtak meg a társadalmi szabályok. A Mérleg ciklusban volt a reneszánsz fénykora, és vele egy hatalmas virágzó fejlődést a művészetekben.  Olyan harmonikus kompozíciók, mint Botticelli „Vénusz születése” (1485/86) vagy Abrecht Dürer Önarcképe (1493) nagyon jól mutatták a Mérleg esztétikai szellemét, és a korabeli építészet is a klasszikus, harmonikus ókori alkotások alapján dolgozott.  Ez egy virágzó korszak volt, ahol a gazdagságot a városok szépítésére használták és mindenki számára élvezhetővé tették.

Politikailag ebben az időben emelkedtek a Habsburgok nagyhatalommá, amelyben I. Miksa császár előnybe helyezte az ügyes házasodási- és szövetségi politikát. Évtizedekig nem a háború, hanem a szövetség lett a siker titka. : „ Bélla gerant alii, tu félix Áustria nube. Nám que Márs alii, dát tibi diva Venús” (Háborúzzanak mások, te, boldog Ausztria, házasodj. Amit másoknak Mars ad, azt neked Vénusz ajándékozza). Aki legjobban értett a diplomáciához, ahhoz került a siker kulcsa.

 

Végül is ezek volt a fürdőházak évtizedei, és egyben a fürdőházak vége is. Ott nem csak fürödtek, hanem a testi örömöket minden szinten elvezték: az evés és ivás, a szexuális kicsapongás, mindent megkaphatott az ember. Annak idején ez a közkedvelt társasági találkozóhely volt. De néhány évtized múltán a fürdőházak a nyilvános életből eltűntek. A következő szigorú korszellem bezáratta fürdőházakat.

 

1518-ban indult egy új Szaturnusz/Plútó ciklus, a Bak 4 fokán.  A pontos kvadrát a Mérleg ciklusra különösen keménnyé tette a társadalmi játékszabályokat. A siker receptje az elhatárolódás és a dogmatizmus lett. A bakok szarvaikkal egymásnak estek, és a harc azért folyt, eldőljön, kinek van joga a világrendet kijelölni. A laza erkölcsű és világra nyitott Mérleget szigorú szabályok lökték félre.  Mindenütt megjelentek a másokra mutogató ujjak, amelyek arra intettek, mit szabad és mit muszáj.

 

Pontosan a konjunkció idején indította el Martin Luther a téziseivel a protestantizmust.  Radikális támadást indított a katolicizmus idejét múlt világosodása ellen, ami a Mérleg időszakban csúcson volt.  A hívőknek egész életen át vezekelnie kellett. Szorgalom, önfegyelem, kötelességtudás, megbízhatóság és kemény munka, - a tipikus Bak követelések - lettek az új dogma.

Szaturnusz/Plútó a Bakban mindig széles társadalmi terveket hoz elő, hogyan működik és hogyan szervezendő optimálisan a társadalom.  Ebből az időből származik Morus Tamás Utópia című munkája (1516), amiben leírja, milyen egy ideális társadalom, milyen az állam „legjobb állapota”. Az állami filozófus Niccolo Macchiavelli megírta a „A herceg” című munkáját (1513), amelyben empirikus módon kutatott több hercegség és herceg tulajdonságairól  és viselkedéséről készült tanulmányban összefoglalta és szabályokban rögzítette, milyen a jó herceg. A siker a strukturáló hatalom lett.

 

És ez a strukturális hatalom nem könyörületes, ha a hatalomról alkotott képről van szó.  Igy jött létre a keserű szembenállás két hit, a katolicizmus és a protestantizmus között, aminek következménye lett a német parasztháború (1524-1526), amelyet brutálisan levertek. A Mérleg időben tárgyaltak volna és igyekeztek volna kompromisszumot kötni. Bak időben azonban csak egy törvény lehetséges, amit brutálisan is keresztülvisznek. Ez a vasököl kezdett hamarosan az Újvilágban is uralkodni. A Mérleg időszakban felfedezték és kezdték megismerni Amerikát. A Bak konjunkció idején kezdődött a földrész felosztása és elindultak a hódító hadjáratok. 1521-ben Hernando Cortés megsemmisítette az azték birodalmat és ezzel elkezdődött a versenyfutás az indiánok, földjeinek és javainak megszerzéséért.

 

2020: a média-társadalomból a strukturális hatalomba

Ez történik a jelenünkben. Ma évtizedekkel mögöttünk van a nyitások ideje, amit a globalizáció, a nemzetközi békepolitika és a digitális háló jellemzett.  Azok vonzó piacokat hoztak létre, és egészen új technológiai hatalmi struktúrákat is.  Ez kapzsiságot hozott magával. A Bak konjukcióval elkezdődött az osztozkodási harc. Az ember hosszú időre meg akarja tartani, amit szerzett és új területekre akar szert tenni. A strukturáló hatalom mindenekelőtt a nagyságtól függ. Képtelen más struktúrákkal kompromisszumot kötni. Ezért kénytelen folyamatosan változni, mindent tagadni és mindent a saját vezető dogma szerint kezelni. Ez rendkívül praktikus, mert a Mérleg időszakban megszerezte hozzá a gigantikus uralmi eszközt, a médiát.  Ma az emberek jelentős része a hálón éli életét, és igy osztja azt meg másokkal.  Ez a háló pótló hatású.

 

A strukturális hatalom főleg abból él, hogy nem közvetlenül látható.  Nincsenek fegyveres testőrök körülötte, és senki sem fog pisztolyt a homlokához. Sokkal inkább a helyzet határozza meg a viselkedését.  Ez egy olyan rendszer, amelyben az uralmon lévők a helyzetet maguk javára befolyásolni és manipulálni tudják. Ezt nevezem strukturális hatalomnak.  És ennek a hatalomnak az elemei egyre szélesebb körben szövik át a társadalmat. Ha a Mérleg idejében barnára sült szörfösök voltunk az internet szabad hullámain, ma már mi vagyunk a halak a hálóban.

Erről a fejlődésről már az 1970-es években irt a francia filozófus, Michel Foucault, a „panoptikus pillantás” koncepcióját leírva. (Panoptikus görög szó: panobles, „minden irányadó”) A panoptizmus helyettesíti a fizikai erőszakot, amennyiben normatív nyomást gyakorol az önfegyelmezés érdekében.  Ha megfigyeljük, láthatjuk, hogy egyre inkább rákényszerítenek bennünket  a konform viselkedésre.  Az interneten ez a vízió mutatkozik meg a jelenben: „Az adat panoptikum kétszeresen csap le.  Először is az összes online- és média aktivitásunkat  tökéletesen  felügyelik. Másodszor a felhasználó értékrendjét az információ áradattal, az értékelésekkel és véleményekkel intenzíven befolyásolják. Végül azt magáévá teszi, és már a saját gondolatitól megkülönböztetni képtelenné válik.  A megfigyelőből felügyelő lesz.”3  Igy lesz a viselkedésünk egyre jobban uralom alá vehető.  A Smart Data Prognostik tehát kevésbé veszélyes, mert az emberi kiszámíthatóság komplex algoritmusára épül:

 

„Sokkal nagyobb a veszélye annak, hogy az emberek a számítógép túlzásba vitt használatával egyre inkább szokásaik  rabszolgáivá válnak. Egyre kevésbé tudnak a Smart Data programtól eltávolodni. A Smart Data Prognostik megbízhatóságának alapja nem egy intelligens számítógépet használó ember, hanem a számítógépember, akinek a viselkedése kiszámítható.” 5

 

 

Új kulcs a hatalomhoz 2020-tól

A Mérleg időben egy furfangos ötlettel megfertőző trendet és rövid időn belül sikeres üzletet lehetett csinálni.  A strukturális hatalomban már senki sem lehet menő és nincs sansza.  A jövőben a hatalom kulcsa annál lesz, aki a legnagyobb és van kapacitása egy gigantikus adattár felépítéséhez. Ebből cégkonszernek és erős államok fognak keletkezni.  Diplomácia és békecsomag helyett taktikai szövetségek jönnek lére, amelyek mögött törvények, szabályok és ellenőrző rendszerek állnak. 

A Mérleg nyitását lezárja a Bak.  Az új feladat az egyre szigorúbb nyilvános vélemény átvétele lesz, miközben már most is kegyetlenül szankcionálják az apró botlást is.

Nekünk, személy szerint azonban szabadulást hoz a folyamatos kommunikációs és önjelző kényszer ellen.  A marketing-guruk mantrái a kliens-szerzés és az ingyenes tartalmak a szociális médiákban már ma sem működnek jól. A felületes megkeresések már ma is az emberek idegeire mennek. Helyette a jövőben egyre több jól kereső munka jön, és nyerő lesz a nagy tapasztalat, a szubsztancia és az alaposság. Már nem a sárm és a meggyőző erő nyer, hanem a komolyság, a megbízhatóság és a hosszan tartó jó hírnév.  Újra értékelni fogják a fajsúlyos tartalmat, a konzekvens és kitartó élet teljesítményt.

 

Ha tehát eddig a saját videó játékát, „Opus Magnum”-át élte, és több ezer e-mailt és információt küldött magáról, hogy a legjobb eredményt elérje, de mégsem érte el célját, akkor lehetséges, hogy a merőben új korszak, az új tendenciák és felismerések fogják azt majd az Ön számára meghozni.

 

 

 

Lábjegyzetek:

  1. 2014 és 2016 között több prognózisról tartott előadást, többek között a „Fontos trendek 2016-ban” címűt (Niderwieser 2016/1.szám és Szaturnusz/Plútó paralel deklinációk 2017
  2. Hohsbawn 1975., 13. oldal
  3. Lásd Niederwiese 2016/2. szám Big Data und Smart data, könyv 303. oldal
  4. Lásd Niederwiese 2016/2. szám Big Data und Smart data, könyv 3035 oldal
  5. Erről Weiss, 12. oldal

 

Források:

Hobsbawm Eric – 1975: The Age of Capital 1848-1875 Weidenfeld and Nicolson, GB-London

Niederwieser Christof 2016/1. szám, „Gazdasági trend és lehetősége a hivatásban”, előadás 2016.01.22. Erről dupla CD kapható az Astrodata-nál

 

A szerzőről:

Dr. Christof Niederwieser

Tanulmányai: Nemzetközi Közgazdasági Tudomány (Egyetem, Innsbruck)

Menedzsment gyakorlat zenei ágazatban

20 évnél több asztrológiai kutatás

Új asztrológiai módszerek kidolgozása (csoporthoroszkóp)

2014 óta asztrológiai tanácsadás cégeknek

Gazdasági asztrológiai iskolavezető

számtalan publikáció (egy sor könyv prognosztikával)

Előadások és tanfolyamok megtalálhatók www.astro-management.com