Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 830032

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 830032

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Bevezetés az ókori Katarche gyakorlatába

(Esemény kezdőképlet elemzése)
 

Esemény képletek: a Titanic elindulása Southamptonból.

 

A Katarche kifejezés utal arra, hogy kezdés, valaminek az elkezdése. Dorotheus szövegében is több helyen szerepel, hogy egy cselekvés elkezdésekor fennálló asztrológiai konstelláció milyen szempontok szerint bírálható el, az adott cselekvés tekintetében. Vagyis mi lesz a megkezdett cselekvés következménye, lefolyása az égi jelzések fényében. Itt tehát nem előre keressük egy adott dolog kezdéséhez szükséges leginkább megfelelő időpontot, hanem egy már elkezdett, vagy megtörtént cselekvésről, történésről alkotunk véleményt a kezdeti időpontja alapján.

 

A képletünk a Titanic útnak indulási időpontja lesz. Magát a történetet azt hiszem mindenki ismeri, azt nem kell részletezni, ezért csak a képlet adta jelzésekről szeretnék röviden szólni, hogy látható legyen, hogy mely jelzések voltak figyelmeztetőek ebben az esetben.

 

 

Az Ascndens és az őt érő jegy-aspektusok:

 

Amint már látható volt az indító posztból, a Katarchéban fontos, hogy milyen jegy kerül a képlet felkelő helyére, mi lesz a horoscopos, vagyis az Ascendens. Ebben az esetben ez a jegy az Oroszlán, amely jegy hosszan felkelő, és szilárd minőséggel bíró zodiákus. A hosszan felkelő jellege Dorotheus nyomán nem a legjobb, főleg azért sem, mert magával a hajóval gyorsan kívántak átkelni az óceánon. Ehhez a törekvéshez a Katarche irányelvei szerint nem kedvező a hosszan felkelő jegyek Ascendenssé tétele (de persze, ez nem elekciós képlet). Tehát az Ascendens hátráltatást, késlekedést mutat ilyen szempontból. Dorotheus azt írja, hogy fontos, hogy milyen planéták látják (aspektálják) az Ascendens jegyét, mert ők befolyásolják majd az elkezdett cselekvést, jelen esetben a hajóutat. A kép vegyes, hiszen a Nap, a Merkúr és a Jupiter trigonális kapcsolatban van az Ascendenssel, és ebből a Nap az Ascendens ura. Ezek általánosságban kedvező jelzések. Viszont kedvezőtlen, hogy a Szaturnusz egy felső (szuperior) kvadráttal támadja az Ascendenst, és igen kedvezőtlen, hogy a Hold averzióban (elhajlásban: értsd – 150 fokos távolságban) van az Ascendenssel. A Szaturnusz hatása azért kedvezőtlen, mert ő a képlet 6. házának (szolgálattevők), és a 7. házának (külvilág, ellenséges hatások a környezetből) az ura, ezért nehézségeket, akadályokat gördít az utazás és a hajó (1. ház) útjába. A Hold pedig a Katarche alfája és omegája, ezért szinte mindig kívánatos a régiek szerint, hogy rálásson (aspekust küldjön) az Ascendensre.

 

A Hold és a Merkúr szerepe az utazással kapcsolatos képletekben:

 

A következő szempontunk a két leggyorsabb égitestre vonatkozik. Hephaistion leírja a művében, hogy az utazások megkezdésekor lehetőleg se a Merkúr, se a Hold ne legyen a Nap sugarai alatt, a Merkúr ne legyen retrográd mozgási fázisban és a Hold ne legyen üresjáratban. Ezek általánosan követendő szabályok (és leginkább az előre elkészítendő elekciónál kell rájuk figyelni), de egy megkezdett cselekvésnél is sokat elárulnak. Nos, a képletünkben ezek az intő jelzések mind együtt jelen vannak. A Merkúr retrográd, és 8 foknyira van a Naptól (ráadásul közeledik felé), és a Hold pedig egy jegy legvégén állva üresjáratban van úgy, hogy nem lát rá (nem aspektálja) az Ascendenst. Ha ezt egy ókori asztrológus látta volna, úgy bizonyosan elhalasztatta volna az utazást egy későbbi időpontra.

 

Egyéb jelzések:


Csak érdekességként említem meg, hogy a képletben az MC (értsd: a valódi Égbolt-közép) a Kos jegybe esik, annak is a 19-ik fokára, ez pedig a Nap egzaltációs foka, és a Titanicot a dicsőségre, luxusra és ragyogásra tervezték és építették meg. Ez az MC a képlet 9. Jegy-Házába esik, amit mi most úgy értelmezhetünk, hogy az utazás valóban egy idegenbe, külhonba tartó, luxuskörülmények között (bár nem mindenki számára) lezajló esemény lett volna. Ezzel szemben a Nap (az Ascendens ura) a Kos 21-ik fokán állva a Szaturnusz esési fokán található! De ami itt valóban lényegesebb, hogy mind a Nap, mind a Hold egyaránt marsikus terminusban találhatóak. A Nap jegytizenkettede a Nyilas jegyet adja ki, ezért a képletben olyan a hatása, mintha a Nap ott (is) jelen lenne. A Nyilas jegy a képlet 5. Háza, ez alátámasztja a luxus hajó – luxus út célkitűzés megvalósítását. Azonban ebben is van intő jel, mégpedig az, hogy a Nyilas jegyben jelen van a Jupiter is, aki a képlet 8. Házának (Halak) is ura, ezért a Nap egy helyre kerül a jegytizwnketted révén a 8. Ház urával (megsemmisülés).

 

Tehát az intő jelek:


Nap a Szaturnusz esési fokán, Mars terminusban található (vagyis kapcsolatba kerül a két univerzális kártevővel)
A Merkúr retrográd és a Nap sugarai alatt van.
A Hold nem aspektálja az Ascendenst és üresjáratban van. A Hold esetében még megjegyzendő az is, hogy a Vízöntő jegybe átlépve az első (klasszikus) aspektusa a Jupiterrel lesz, aki a képlet 8. Házának az ura!

 

És végül még egy érdekesség:


Thébai Hephaistion leírja a művében, hogy abban az esetben, ha ismert volt a régiek előtt az, hogy egy adott utazás tengeren vagy szárazföldön milyen hosszúságú lesz, akkor az indulási képletben egy megadott módszerrel meg lehetett vizsgálni, hogy az út során melyik szakasz tartogat majd veszélyeket az utazóra, az utazókra. Játsszunk most el ezzel a módszerrel egy kicsit. Ha tehát ismert az út hossza, akkor a távolságot el kell hatodolni, és az első hatodot az Ascendens jegyéhez kell társítani, a másodikat a 12. jegyhez az Ascendenstől számolva, és így tovább. Ha így teszünk, akkor az utolsó hatodunk a 8. Jegy-Házba fog kerülni az Ascendenstől számolva (bár Hephaistion szövege azt írja, hogy az utolsó résznek a leszálló sarokba, vagyis a Descendensre kellene esnie, viszont ez kivihetetlen a hatos osztással, hiszen akkor a 7-ik hatod esne a Descendens jegyébe). Ha ez meg van, akkor meg kell nézni, hogy az egyes jegyeket milyen planéták uralják, mert ők fogják az egyes szakaszokat minősíteni az utazás során. A szöveg szűkszavú, de természetesen a planéták univerzális jelentésén túl, mindig figyelembe kell venni a képletben elfoglalt helyüket és szerepüket.

 

A felposztolt ábrán feltüntettem a házakhoz tartozó egy-hatod részeket és a jegyek urait is. A Titanic esetében a katasztrófa az 5-ik hatodba esett, ami a képletben a Kos jegyét adja ki, és ezért az út ezen részét a Mars uralja! A Mars, mint univerzális kártevő ütést, zúzódást, törést, tüzet, robbanást és hasonló dolgokat jelez. A Titanic oldalát bezúzta egy jéghegy. A Mars a képletben a 12. Házban áll így elég kiszámíthatatlan hatásokat jelöl. Nos, ennyit szerettem volna erről a képletről mondani, de természetesen aki akarja, az vizsgálja meg a saját maga által tanultak szerint.

 

2018.

                                                                       

                                                                  Villányi Miklós