Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 822228

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 822228

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Szabó Zsuzsanna: Madách Imre horoszkópja

 

Madách Imre horoszkópjával a „Kis magyar irodalomtörténet – horoszkóppal” című tervezett könyvem elkészítése során kezdtem el foglalkozni. Kaptam lehetőséget arra, hogy az Asztrolapban sorozatom jelenjen meg, magyar írók és költők horoszkópjai. József Attiláéval és Ady Endréével már elkészültem, ezek megjelentek az „Asztrolap” című újság 2005. 4. és 6. számában.

 

Az asztrológia szempontjából a leglényegesebb kérdés a pontos születési időpont. Amikor egy ilyen horoszkópelemzéshez hozzákezdek, alaposan tájékozódom a rendelkezésre álló életrajzi adatokban, életrajzokban, műelemzésekben és irodalomtörténeti emlékekben. Madách Imrével kapcsolatban a születésnapja körül is bizonytalansággal találkoztam, mert a tankönyvekben szinte mindenhol 1823. január 21-e szerepelt. Még dr Czeizel Endre: Költők, gének titkok című könyvében is január 21-e van, pedig Ő nagyon precízen foglalkozik Madách életével, életművével, családfájával. Az interneten bukkantam a Madách Irodalmi Társaság honlapjára, ahol a január 20-a van megadva, ezen kívül a Nemzeti Színház honlapján szerepelt még ez a dátum. Ez irodalomtörténeti szempontból lehet, hogy nem nagyon lényeges, de egy asztrológiai elemzés elkészítésénél kiemelkedő jelentősége van. Nagy dilemma elé kerültem. Most mit tegyek? Még a születésnap sem biztos.

 

A Madách Irodalmi Társaság honlapján van e-mail küldési lehetőség, és én éltem a lehetőséggel, azaz megkérdeztem, hogy mi az igazság a születésnapi bizonytalanság körül? Sokáig nem kaptam választ, mint később kiderült, Andor Csaba, a társaság szíve-lelke, akkoriban hónapokig beteg volt. Közben nem volt sok időm várni, mert a Madách horoszkópjáról írott cikket el kellett készítenem a megadott határidőre. (A sors fintora, hogy a cikk mégsem jelent meg, mert a lap hirtelen megszűnt.) Akkor úgy döntöttem, hogy a január 20-i időpontot fogadom el, mert azt gondoltam, hogy az lehet a pontosabb időpont, amit ott olvasok, ahol Madách élete a legpontosabban ismert és nyomon követett. És volt még egy komoly szempont, amiért a január 20-i időpont mellett döntöttem. Az édesanyjához fűződő szoros kapcsolata miatt.

 

A cikk megírása után Andor Csabától a következő felvilágosításokat kaptam a születésnapra vonatkozóan:

 

  • Madách Imre születésének idején még nem létezett hivatalos születési anyakönyv. Az anyakönyvezést csak 1895-ben kezdték el.
     
  • A keresztény családokban a keresztelés időpontja sokkal lényegesebb volt, mint a születésé, siettek vele, mert ameddig nem volt valaki megkeresztelve pogánynak számított, és nem jegyezték be egyik felekezet anyakönyvébe sem.
     
  • Madách Imrénél a keresztelés időpontja volt január 21. A keresztelés idejére kiállítottak egy anyakönyvet, emiatt terjedt el a téves születési időpont. Ezt az eredeti anyakönyvet ma Besztercebányán őrzik, megtekinthető.
     
  • Madách írt egy levelet 1863. január 20-án Szontagh Pálnak, egy jó barátjának, miszerint aznap lett 40 éves. Nem lehet szó a dátum elírásáról, mert hozzáteszi, hogy Fábián és Sebestyén védőszentek napja van akkor, és ez valóban január 20-a. (Január 21-e Ágnes napja).
     
  • Madách nővére több évvel korábban egy január 20-i levelében szintén arról tesz említést, hogy aznap van Imre születésnapja.
     
  • Madách életében minden megjelent forrásban január 20-a szerepelt, a nekrológokban is, Arany János nekrológjában is.

 

 

Az 1 napos eltérés sok szempontból más személyiséget állít elénk, mint az irodalomtörténetben ismert, illetve a tananyagokban szerepel. A fentiek ismerete nélkül is úgy döntöttem, hogy ragaszkodom ahhoz, ami ezek alapján a 20-i horoszkópból kiderül, bármilyen adat szerepeljen máshol.

 

A legnagyobb változás a Hold állásában következik be. Egy nap alatt a Hold általában 12º-ot tesz meg, ebben az esetben 14º-ot tett meg 24 óra alatt. A Hold állásából, fényszög-kapcsolataiból minden horoszkópban - többek között -  az anyához fűződő viszonyra lehet következtetni, később pedig a saját otthonhoz,  családhoz és gyerekekhez fűződő tendenciákra. Ebben az esetben a január 20-i Hold szorosan együtt áll a Szaturnusszal, ami azt jelenti, hogy Madách Imrének az édesanyjával igen szoros, nagyon nehezen lazítható kapcsolata lehetett. Arra is lehet következtetni, hogy az anyja szigorú, nagyon következetes asszony volt, aki nehezen, vagy egyáltalán nem engedte a fiát önállósodni, házasságába, felnőtt életébe is nagyon komoly befolyása volt, szinte egész életében felügyelte a fiát. Madách Imre neveltetése és alapbeállítottsága miatt is tekintélytisztelő és konvenciókhoz ragaszkodó ember volt, - a horoszkóp egyéb jeleit is figyelembe véve, mint például a Nap a bak és a vízöntő jegy határán állva kiemelt jelentőséget ad a már említett Szaturnusznak, és a Nap nagyon jelentős, és egyáltalán nem könnyű fényszög-kapcsolatban van vele és a Holddal. (90º)

 

Édesanyjának nem tetszett Fráter Erzsébet, akit Madách 22 éves korában feleségül vett. A lány református volt, Madách katolikus, ez már akkoriban önmagában is komoly nézeteltérésekre adott okot, de nem tetszett a lány szenvedélyes, dacos, valószínűleg a konvenciókkal egyáltalán nem törődő természete sem. Annál inkább tetszett Madáchnak, akinek a vízöntőben állt a Vénusza és a Marsa is, ami a két szerelmi kapcsolatokra, elvárásokra és magatartásra utaló bolygó, ezek segítségével időszakonként sikerült önállósítania magát. Házassága idején Csesztvén élt, távolabb az anyjától, de nem elég távol. Amikor családi okok miatt vissza kellett költöznie Alsósztregovára, végleg megromlott a házassága.

 

A Vénusz, a női belső ideál jelölője a Szaturnusszal, a korlátozó, akadályokat mutató bolygóval sok küzdelmet jelentő fényszög-kapcsolatban van, (90º) a 4. házban. A 4. ház mutatja gyermekkorban a szülők által teremtett otthont, és ennek belső összefüggéseit, felnőtt korban pedig a saját maga által kialakított otthont. Ennek csúcspontján áll a mamát jelölő Hold, a már említett komoly korlátozást hozó Szaturnusz, amit a sors bolygójának is szokás nevezni. Tehát a mama Madách felnőtt korában is benne van a saját maga által kialakított otthonban is. Ez a házasság talán csak akkor lehetett volna boldog, ha az anyóstól messze kerültek volna, de ez akkoriban nehezen volt elképzelhető, különösen vagyonos családokban. Madách tekintélytisztelete, konvenciókhoz is ragaszkodó alapbeállítottsága, szintén szaturnikus hatás - még jobban megnehezítette az anyjáról való leválást. Az anyjának komoly érdemei is voltak, taníttatta a fiát. Akkoriban egyáltalán nem volt divatos a válás, mégis amikor Madách kiszabadult a börtönből, elváltak, pedig kisgyerekeik voltak. A válás egyiküknek sem tett jót, mindketten boldogtalanok maradtak, igazi új társra egyikük sem talált, sőt Fráter Erzsébet megőrült. Az anya-fiú szoros lelki közösségre utal még az is, hogy amikor úgy nézett ki, hogy a volt házastársak esetleg kibékülhetnek, Madách végül az anyja hatására visszautasította a békülő szándékkal érkező feleségét.

 

Madách Imrének voltak kapcsolatai a házassága után, és talán még egy lánya született, de az igazi nő a felesége volt a számára. Mindez verseiből egyértelműen kiderül.

 

 

Ha január 21-én született volna, akkor a Hold sokkal kedvezőbb helyzetbe kerül, a horoszkópban elfoglalt helyzete miatt egyáltalán nem ilyen anya-gyerek kapcsolatot mutatott volna.

 

Asztrológiai szempontból - ha a születésnap már megvan - a következő nagy kérdés az ascendens tengelyének beállítása. Az ascendens határozza meg az egész horoszkóp szerkezetét, a házállásokat és azt, hogy az egyes bolygók mely házakban fognak állni. Az ascendens általában a születési óra és perc ismeretében számítható ki, de ez ebben az esetben erre vonatkozó adat nem maradt fenn. Ennek a kezdő tengelynek a megtalálása nagyon nehéz, mert egy napon 360 variáció lehetséges, de feltétlenül szükséges. Egy horoszkópban az információkat az ascendens, a 12 háznak nevezett egység, a benne lévő, vagy nem lévő bolygók, és a bolygók közötti összefüggések (fényszög-kapcsolatok) léte vagy nem léte fogja hordozni. Tehát fontos információ lehet valamely asztrológiai kapcsolat nem-léte is. Az ascendens és a külső megjelenés között nagyon szoros összefüggés állapítható meg. A rendelkezésre álló fénykép is erős szaturnikus vonásokat mutat: ritka haj, de mégsem kopaszodik, határozott, markáns bajuszviselet, kemény vonások, szikár testfelépítés. A vízöntőre jellemző testi tulajdonságok is megjelennek: szőke haj, szögletes, magas homlok, élénk tekintet.

 

 

 

A születési óra-perc ismeretének hiányában asztrológiai körökben használatos egy olyan ascendens beállítási lehetőség, amikor az ascendensre állítandó a Nap és Vehlow-féle házrendszert alkalmazunk. Ekkor kapjuk ezt a horoszkóp ábrát.

       

 

Madách Imre horoszkópja

 

 

Az asztrológiában többféle házrendszer használata terjedt el. Az egyik egyenlő házas módszer Vehlow berlini asztrológus elméletén alapszik. A csillagászati számolások bizonytalansága, illetve nem állandó volta miatt azt gondolta, hogy egyenlő, azaz 30º-os házakat kell rajzolni. Ebben az esetben csak az ascendens és az MC tengely van a földrajzi hely szerint meghatározva. Az ascendenstől jobbra és balra 15–15 fokot mérünk, ekkor kerül az ascendens az 1. ház közepére. Az 1. ház végétől pedig 30 fokonként határozhatók meg a többi házak. Ebben az esetben az MC tengely csak ritkán a 10. ház csúcsa, esetleg a 9. 10. vagy a 11. házba is kerülhet, mint ahogy az IC tengely a 3. 4. vagy 5. házban is állhat. A Placidus nevű, Magyarországon általánosan ismert és használt horoszkóp készítő programban is beállítható: Opciók, Házrendszer, Vehlow.

 

Ennek a horoszkóp házrendszernek az alkalmazását az a gyakorlatban igazolt gondolat is lehetővé teszi, miszerint a költők, írók saját intim életüket nagyon komoly személyes áldozatok révén is beleviszik az írói életművükbe. A Napnak, mint az egyéniség másik fontos meghatározójának (az ascendens után) az átlagosnál sokkal nagyobb szerep jut. Vagyis a Nap által jelölt tulajdonságok mindenképpen, a leggyakrabban átütő erővel megjelennek az életben és az életműben.

       

 

Tehát az elemzésemben a következő adatokból indultam ki:

 

 

Madách Imre 1823. január 20-án született Alsósztregován, Nógrád vármegyében, (ma: Dolná Strehová, Szlovákia, Nagykürtösi járás), és 1864 október 5-én halt meg, szintén Alsósztregován.

 

Ebben a horoszkópban a legtöbb bolygó az ascendens által meghatározott tengely alá kerül, ez zárkózott, otthon ülő egyéniségre utal, és valóban: ritkán hagyta el szülőföldjét. Az 1848-49-es szabadságharcban Nógrád vármegyében komoly szerepet játszott a katonák toborzásában, majd még 1852-ben is próbálkozott szabadcsapatok megszervezésével, a Habsburg elnyomás ellen, amiért börtönbüntetést kapott. Ezzel együtt élete inkább zárkózottnak tekinthető, hiszen csak 3 évet töltött Pesten, a többit a családi birtokain.

 

Egészségi állapotára is a Szaturnusz által jelölt betegségek lesznek jellemzők (mert a Szaturnusz támadja legjobban a Napot): asztma, depresszió, öngyilkossági gondolatok, ez így is volt.

 

A horoszkóp ascendense és a Nap együtt állnak, az 1-es ház közepén, a bak és a vízöntő határán. A bak és a vízöntő jegy ura a Szaturnusz és az Uránusz. De nem csak ez a két bolygó játszik fontos szerepet az egyéniségének kialakulásában, hanem az 1-es házban, a vízöntőben álló Vénusz, felszálló holdcsomópont, Merkúr és Mars is. Ezek alapján azt lehet elmondani, hogy Madách Imre gondolkodásában nagyon különleges egységet alkot az, hogy újszerűen, összefoglalóan, mégis rendszerbe foglaltan alakítson ki egy világképet, amibe minden általa ismert információ beilleszthető. Ilyen széleskörű és alapos, valamint naprakész tudás általában a költőkre nem jellemző, inkább csak a tudománnyal foglalkozó emberekre.

 

A vízöntő határán álló Nap nagyon érdekes egyéniséget mutat, mert a bak tulajdonságok: rendszeretet, önfegyelem, szorgalom, feladatai iránti elkötelezettség ugyanúgy jellemzik, mint az újat akarás, a forradalmi gondolkodás, a filozófia, történelem és a tudományok iránti érdeklődés, sokoldalúság. Ezek egyébként nehezen egyeztethetők össze, viszonylag ellentétes tulajdonságok. A magyar költőkre abban az időben nem volt jellemző, hogy eljutottak volna a felsőfokú tanulmányokig, általában a családi körülmények miatt sem. Madách esetében a családi háttér és az anyagi helyzet is lehetővé tette, hogy Madách tanulhasson. Kiváló tanuló volt, szorgalmas és jó felfogású, több osztályt is elvégzett egyszerre, így történt, hogy 20 éves korára már megszerezte az ügyvédi oklevelet. A Nap és a Jupiter igen kedvező állása, (120º) szerint a jogi pálya jó választás. Ennek ellenére jogi pályán nem sokat tevékenykedett, anyagi helyzete lehetővé tette, hogy drámaköltő lehessen. Rendkívüli képességeire jellemző, hogy 8 nyelven írt, olvasott és beszélt: magyar, német, szlovák és francia, ezeket gyermekkorában tanulta meg, később pedig a latin, a görög, az olasz és angol nyelvet is elsajátította.

 

A családi könyvtár rendkívüli gazdagsága tette lehetővé számára, hogy a saját korában ismerhető szinte összes tudás birtokosa lehessen, nemcsak a világirodalomban. Az akkor ismeretes filozófiai rendszereket, tudományos kutatások irányvonalait is ismerte, és eredetiben olvasta. Valóságos polihisztor volt, a jogi egyetem elvégzése után önképzéssel: mindezeket a vízöntőben álló sok bolygójának is köszönheti.

 

A Neptun együttállt az Uránusszal, a vízöntő bolygójával, ez oldja kissé a Szaturnusz által jelzett keménységet, és a nehéz sorsot, és vele együtt az ihletett és újszerű gondolkodást mutatja. Amikor az alkotáshoz magányra és csendre volt szüksége elvonult, amikor pedig társaságra, akkor bálokra járt, ezt sok hosszú levele bizonyítja. Sok vízöntő tulajdonsággal jó emberismerőnek is kellett lennie, mert különben nem lett volna képes ilyen sokféleképen megírni Ádám, Éva és a többi szereplő finoman árnyalt, sokféle ábrázolását, amiket színről színre követhetünk a műben. Erre utaló asztrológiai jel még a Plútó, kedvező fényszög-kapcsolatai első sorban a Nappal, Vénusszal, Jupiterrel, Holddal, Szaturnusszal. A Plútóhoz tartozik a tudatalattiból felszínre kerülő gondolatok, a mélyebb összefüggések megtalálása, az addig meg nem fogalmazott mély összefüggések felismerése. Madách gondolkodását alapvetően meghatározza az asztrológiára is olyan nagyon jellemző analógiák ismerete, alkalmazása és nagyszerű megfogalmazása. Ezért lehet az olvasónak színről színre az az érzése, hogy „aha tényleg így van”.

 

Legfontosabb műve „Az ember tragédiája” nagyszerűen példázza és összefoglalja, hogy egy vízöntő és bak személyiségű ember hogyan mutathatja meg magát és gondolatait. Egészen más megvilágításba helyezte az emberiség történetét, az egész remekmű nagyon „vízöntős” jellegű.

 

Asztrológiai szempontból ma élünk a vízöntő korszakban. Ez azt jelenti, hogy a XIX. század végén és a XX. század elején kialakult szilárdnak tűnő társadalmi rend alapvetően megváltozott, a konvenciós szabályok pillanatok alatt - néhány gyors forradalom után teljesen átalakultak. A vízöntő korban terjedt el az általános választójog és a szélesebb körben is gyakorolható, társadalmi méretű demokrácia, de ide tartozik az írás-olvasás, a tudás iránti vágy és lehetőség elterjedése is.  A kommunizmustól akkoriban sokan féltek, első társadalmi megjelenései valóban nagyon szélsőségesnek bizonyultak. A falanszter jelenetben ábrázolt új világ tényleg félelmetes: Michelangelo széklábat farag, és az egyéniségeknek megőrizni önmagukat emberfeletti feladattá vált. Madách horoszkópjában minden bolygó vagy a vízöntőben van, vagy az asztrológia szabályai szerint arra vezethető vissza, ezért ennek a korszaknak jövőjére, nehézségeire nagyszerűen ráérezhetett. A magyar nyelv nagyon csodálatos és gazdag, szókincsét, dallamát, kifejezési lehetőségeit tekintve, de nagyon kevesen beszélik, és irodalmi kincsei nagyon nehezen fordíthatók le más nyelvekre. Költőinek, íróinak sajátos képi világa, témaválasztása, érzelmi gazdagsága is nehezíti azt, hogy a világirodalmon belül is közismert lehessen. Ez alól „Az ember tragédiája” kivétel, ezt mutatja, az eddig elkészül fordításokon készül spanyol fordítása, és olykor felbukkan a világ színpadain is.

 

Az idő múlása és a beszélt és írott nyelv gyors átalakulása miatt a mű a mai kor embere számára nehezen olvasható. Szerencsére számtalan egyéb irodalmi vagy más művészeti alkotás ihletőjévé lett, és bizonyára lesz még. Manapság könnyebben érthetővé válik, ha ismerjük Karinthy Frigyes: Emberke tragédiája, vagy Hegedűs Géza: Kettesben a Tragédiával című műveket, amiket ihletett.

       

Ha ma valaki tovább írná „Az ember tragédiáját”, szinte csak olyan fejezeteket írhatna bele, ami által az olvasó most is reménytelennek láthatná az emberi történelem alakulását, a végére pedig most sem írhatna mást, mint ami az élet értelme: „Mondottam ember: küzdj, és bízva bízzál.”

2006. szeptember

 

Előadás keretében elhangzott a Madách Irodalmi Társaság XIV. Szimpóziumán, 2006 szeptemberében.

 

Itt olvasható.