Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 822029

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Asztrológia Páholy RSS
Látogatók száma: 822029

Jelentkezés az Asztrológia Páholyba:


* kötelezően kitöltendő mezők


Színház és asztrológia a reneszánsz korban:

 

 

 

A magyar asztrológiai irodalomban szokták Shakespeare sorait idézni: „Színház az egész világ, és színész benne minden férfi és nő” (’Ahogy tetszik’) – ami az emberi élet korszakainak a planétákhoz való kapcsolata alapján íródott. Emiatt sokan vélhetik úgy, hogy maga Shakespeare „asztrológus is volt” és nem csak színműíró, de ez tévedés. Való igaz, hogy a mester sok kortársával egyetemben több olyan leírást hagyott hátra a műveiben, ahol szerepet kaptak a bolygók vagy más asztrológiával kapcsolatos elemek, de ő maga nem foglalkozott a gyakorlatban asztrológiával.

 

Jól ismerte az asztrológiai alapfogalmakat, leginkább azért, mert ő és a színtársulatának a tagjai előszeretettel látogatták Dr. Simon Forman asztrológus rendelőjét, amikor testi vagy „lelki” bajaik voltak. Sőt, amikor a Globe Színházat átköltöztették a város másik részébe, akkor elekció segítségével választották ki számukra a megfelelő időpontot erre.

 

Ebben a kis írásban most nem Shakespeare munkásságáról lesz szó, de ismeretes sok más kortárs szerzőnek a műve is, ahol a legkülönfélébb asztrológiai elemek bukkannak fel a szövegekben.

 

Például John Webster híres művében, az Amalfi Hercegnőjében vannak asztrológiai utalások:

a kérdőképletről és radixról is szó esik.

 

A régebbi korokban a kérdő asztrológia volt az asztrológusok „igazi” praxisa.

 

A kliensek teljesen természetes módon keresték fel az asztrológust a legkülönfélébb kérdéseikkel, úgymint:

 

  • hová tűnt a szolgálóm?
  • milyen lesz a szőlőtermésem?
  • el fogom-e adni jó pénzért a házamat?
  • visszatér-e a hajóm a tengeri útról épségben?
  • mi a betegségem? stb.

 

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a radix horoszkópot mellőzték volna a régebbi korokban, de sokszor nem volt mód arra, hogy a pontos születési időpontot ismerjék, megállapítsák.

 

Viszont a kérdés feltevésének az időpontját már nagyobb biztonsággal tudták megállapítani.

 

A köztudatban jobban benne volt a gyakorlati kérdő asztrológia, vagyis az emberek tudták, hogy az asztrológust bátran felkereshetik a legváltozatosabb kérdéseikkel.

 

Lessünk be egy pillanatra a Black Friers Színházba, ahol a Király Színtársulata John Webster Amalfi hercegnő-jét adja elő éppen.

 

A második felvonás 3-ik színében járunk, a színpadon két szereplő játszik. A történet szerint Amalfiban vagyunk, a hercegi udvarban, ahol is a személyzetnek megparancsolják, hogy éjszakára zárkózzék be a szobájába, mert a hercegnőnek ellopták az ékszereit, de a valóságban azért nem akarják, hogy bárki szabadon mászkáljon a kastélyban, mert a hercegnő – egy titkos szeretőtől teherbe esve – várhatóan egy gyermeknek fog életet adni az éjszaka közepén.

 

Az egyik szereplő, aki megjelenik a színen Bosola Ferdinánd, a calabriai herceg, míg a másik Antonio Bologna, a hercegnő intézője, a leendő gyermek apja.

 

Antonio azt állítja, hogy horoszkópot készített, vagyis kérdőképletet arra, hogy vajon ki lophatta el az ékszereket?

 

BOSOLA:

  • Az bizony lehet.
  • Nagyon hűvös van, és te mégis izzadsz:
  • Zilált vagy.

 

ANTONIO:

  • Épp horoszkópot csináltam –
  • A hercegnő ékszereire.

 

BOSOLA:

  • Lám!
  • S az eredmény?

 

ANTONIO:

  • Mit tartozik terád?
  • Én kérdem inkább: mikor minden embert
  • szobájába rendeltek, mire jó ez éji séta?

.

.

.

ANTONIO:

  • Mind pimasz
  • Az áruló, míg le nem leplezik.
  • Ékszert is loptak, s nézetem szerint
  • Leggyanúsabb te vagy.

 

BOSOLA:

  • Te sanda sáfár!

 

 

Tehát Antonio, az intéző és a születendő gyerek apja, a horoszkóp alapján, Bosolát, a herceget vádolja lopással.

 

Majd később így folytatódik a darab:

 

BOSOLA:

 

– Antonio egy papirost leejtett –

 

  • Segíts, lámpásom! Itt van, mi is ez?

 

  • Egy gyermek horoszkópja, születésekor!

 

A hercegnő egy fiúnak adott életet, éjszaka tizenkettő és

egy óra között Anno Dom. 1504                               – azaz ebben az évben –

decimo nono Decembris                                            – azaz ma éjszaka –

fölvéve az Amalfi délkör szerint                                 – a hercegnő –

remek fölfedezés! Az első ház ura az ascendensen

fölégettetvén, ez kurta életet jelent;

Mars emberi jegyben lévén és a Sárkány farkához

Csatlakozván a nyolcadik házban, erőszakos halállal

Fenyeget. Cetera non scrutantur.                              – A többit nem kutatjuk.

 

 

Ekkor derül ki, hogy Antonio a születendő gyereknek csináltatta horoszkópot, és lelepleződik Amalfi hercegnő titka.

 

 

 

JOHN WEBSTER: Amalfi hercegnő. {II. Felvonás. Harmadik szín.}

Fordította: Vas István.

 

 

2015. júliusában Budapesten az Uránia Filmpalotában levetítették a londoni Shakespeares Globe színház előadásában látható darabot.

Az előadás különlegessége az volt, hogy ez a legelső olyan színmű a felújított Globe Színház történetében, amelyet autentikus módon teljes egészében gyertyafény mellett adtak elő.

2016.

 

Villányi Miklós